Motto

Świat jest książką i ci, którzy nie podróżują, czytają tylko jedną stronę.
Aureliusz Augustyn z Hippony.

Lato 2012 VII – Szwajcaria Kaszubska i Skansen w Szymbarku

Kolejnego dnia wyruszyliśmy na Kaszuby odebrać Młodą z obozu. Skoro już wybraliśmy się w te strony, nie mogliśmy sobie odmówić wizyty w skansenie w Szymbarku.

Kaszubskie widoczki są niezwykle malownicze, o czym mogliśmy przekonać się podczas drogi.

Dotarliśmy na miejsce, kupiliśmy bilety i udaliśmy się na poszukiwanie atrakcji. Przy okazji można było zaspokoić głód i pragnienie. Oczywiście skorzystaliśmy z okazji i załadowaliśmy akumulatorki – a właściwie napełniliśmy brzuszki chlebem ze smalcem i ogórkiem kwaszonym oraz żurkiem :D. Najpierw jednak obejrzeliśmy najdłuższą deskę świata 🙂 przechodząc obok niesamowitej Statuy Świętowida Kaszubskiego.

DSC_0043.JPGDSC_0045.JPGDSC_0054.JPGDSC_0055.JPGDSC_0058.JPGDSC_0060.JPG

Po drobnej przekąsce lepiej się zwiedza. Ruszyliśmy więc na spotkanie z kolejnymi atrakcjami.

Dotarliśmy do Domu Sybiraka.

„Dom Sybiraka jest darem dla Polaków od zesłańców mieszkających na Syberii, którzy chcieli przez to przypomnieć Polakom w kraju, że na Syberii przez cały czas mieszkają Polacy, którzy marzą o powrocie do kraju.
Dom Sybiraka przywieziony został do Polski z miejscowości Zapleskino, jednego z najstarszych miejsc, gdzie zsyłano Polaków. „Sybirak” przebył około 7000 km, poprzez: Wiercholeńsk, Ust, Orbiński, Irkuck, Taszkient, Krasnojarsk, Nowosybirsk, Omsk, góry Ural, Samarę, Moskwę, Mińsk, aż do polskiej granicy.
Dom Sybiraka ma prawdopodobnie około 240 lat. W jego budowie uczestniczyli Polacy – pierwsi zesłańcy od czasów konfederacji barskiej. Jest zbudowany z trzystuletnich bali sosny angarskiej.
Przekazanie Domu Sybiraka jest rewanżem ze strony Polaków mieszkających na Syberii wobec właściciela firmy Danmar, Daniela Czapiewskiego. Kiedy ten postanowił podarować im projekt polskiego domu, zesłańcy – za pośrednictwem znanego polskiego Sybiraka, Romana Koperskiego – odwdzięczyli się oddaniem najstarszego domu w tej części Syberii.”

Informacje na temat domku Sybiraka pochodzą ze strony: Kartuzy.Info, na której znajdziecie więcej informacji.

Mieliśmy również możliwość obejrzenia pociągów, które wywoziły ludzi do syberyjskich łagrów. Wrażenie robiły dosyć przytłaczające.

DSC_0077.JPGDSC_0079.JPGDSC_0082.JPGDSC_0086.JPGDSC_0087.JPGDSC_0094.JPGDSC_0089.JPG

Poza domem Sybiraka w Szymbarku można również obejrzeć Dom Trapera. Niestety nie udało nam się zajrzeć do środka, gdyż domek okupowany był przez bardzo liczną wycieczkę młodzieży. Pooglądaliśmy go sobie tylko z zewnątrz.

Na zdjęciach znalazłam również inny domek, ale za nic nie mogę sobie przypomnieć co to było 🙂

Na naszej drodze napotkaliśmy ziemiankę 🙂 Oczywiście weszliśmy do środka. Wewnątrz płonął ogień na palenisku 🙂

Nie zapomnieliśmy też o zwiedzeniu Bunkra Gryfa Pomorskiego, który został zrekonstruowany, ale znajduje się tam wiele oryginalnych elementów wyposażenia, jak i osobistych pamiątek, przechowywanych pieczołowicie przez gryfowców.

Wielbicieli czworonogów zapraszam do pooglądania zagrody z sarenkami i innymi kopytniakami 🙂

Najbardziej znaną atrakcją skansenu w Szymbarku jest domek do góry nagami. Uprzedzam wszystkich cierpiących na zaburzenia błędnika,  że wizyta może być dosyć stresująca, bo ważnienie jest podobne do tego, które się ma po spożyciu napojów mocno wyskokowych ;). „Samoloty” w głowie ustępują dopiero chwilę po opuszczeniu obiektu :), ale nie wyobrażam sobie pominięcia tego punktu zwiedzania. Pomimo kłopotów z zachowaniem równowagi dzielnie obeszłam całą chatkę  :D. Po opuszczeniu domku byliśmy w stanie zjeść spore porcje gofrów i lodów, więc wizyta nie pozostawiła po sobie żadnych negatywnych wrażeń :D.

Na terenie skansenu zaopatrzyliśmy się we wspaniały chleb wypiekany, na miejscu, według regionalnej receptury. Nabyliśmy również regionalne piwo dla naszych gospodarzy, którzy czekali na nas wieczorem w Rozewiu :). W końcu ludowa receptura powinna była zapewnić ciekawe smaki 🙂

Jak zwykle czas nas gonił bo kolejnym miejscem, które mieliśmy tego dnia w planach, był Malbork…

16 komentarzy

• Byłam w takim domku „do góry nogami” w Zakopanem – niezła atrakcja 🙂
    Pozdrawiam!

• Ewa

Nie wiedziałam nawet, że tam też jest taka atrakcja 🙂

• o tym domku do góry nogami słyszałam od znajomych z Gdańska, a ten w Zakopanem zobaczyłam wczoraj u koleżanki na FB – nie miałam pojęcia, że tam tez jest.
    W ogóle to nie wiedziałam, ze jest tyle ciekawych rzeczy do zobaczenia na Kaszubach!

PS. nie moge się juz doczekać notki o Malborku, bo wizyta tam to moje marzenie!

• Ewa

Tern ja marzyłam całe życie. Zawsze tylko przejeżdżałam pociągiem obok. Również w drodze do Kołobrzegu :). I w końcu się udało, ale jeszcze nie nabrałam odpowiedniej weny 🙂

• Ola

fajny ten odwrócony domek:)kolejny raz okazuje się, że w Polsce jest też wiele ciekawych miejsc do zobaczenia!
    ps. ale sobie narobiłam apetytu na chleb ze smalcem:)
    Blog o życiu & podróżach
    Blog o gotowaniu

• Ewa

Ola rzeczywiście chlebek ze smalcem był pycha 🙂

• Ten domek wygląda świetnie:D nawet nie wiedziałem, że w Polsce ludzie mają takie pomysły:D

• Kaszuby to bardzo piękna kraina. Ja szczególnie miło wspominam jezioro Białe (mam nadzieję, że dobrze pamiętam nazwę) w okolicach Żukowa – krystalicznie czysta woda, tam się nauczyłem pływać 🙂

• Ten dom do góry nogami to naprawdę ciekawa atrakcja – fajnie, że mamy coś takiego w Polsce;-)

• Wlasnie wczoraj widzialam ten domek w ksiazce z najciekawszymi fot. swiata !
    Nie wiem czy je sobie cenisz , ale mam dla Ciebie ….5 wyroznien ! Sciskam- Ag

• gullviva

ja bym chciala zobaczyc ten dom do gory nogami 🙂

• W Szymbarku najlepsza jest najdłuższa deska świata:D

wracam wlasnie z Göteborg i wiesz? natkenalem sie na te parkometry dla rowerow i odrazu mi sie przypomnialo twoje zdejcie z wycieczki do tego miasta …tyle ze to nie sa parkometry dla „prywatnych” rowerow tylko dla rowerow ktore mozna tam wypozyczyc latem.
    nastepnym razem moze bedziecie mogli z tego skorzystac 🙂 praktycznie za darmo mozna objechac na tych rowerach miasto 😉
    pozdrawiam i czekam na nowa wycieczke 🙂

• Szymbark to naprawdę atrakcyjna pod względem turystycznym miejscowość, która dzięki odwróconemu domowi jest znana praktycznie w całej Europie.

• Świetny ten dom do góry nogami. A jak wygląda jego wnętrze?? Podobno jak są meble i wyposażenie do góry nogami to człowiekowi błędnik szaleje. To prawda??

• Ataner

Grudzień to oczywiście Święta i Nowy Rok. Czas zastanowienia i refleksji nad tym co było i będzie a dla mnie również okres przygotowań do wyjazdu świąteczno-noworocznego.

Dlatego już teraz składam życzenia Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku!